تفاوت vps و vds

تفاوت VPS و VDS

ویژگی های VPS و VDS

درک کردن تفاوت میان این دو از طریق معنی آن ها کار دشواری خواهد بود زیرا معنای هر دو یکسان است. Vps و vds عناوینی برای ارائه مستقیم سرورهای مجازی سازی شده هستند که دسترسی کامل به سرور را در اختیار کاربر قرار می دهند. هر دو بخشی از یک سرور فیزیکی هستند که توسط یک مجازی ساز ایجاد می شوند. کاربر با استفاده از آن می تواند تغییرات مدنظر خود را بدون محدودیت و با دست باز در سرور ایجاد کند. این اعمال در هاست اشتراکی امکان پذیر نبوده زیرا تمامی کاربران از تنظیمات یکسانی استفاده می کنند. استفاده از سرورهای اختصاصی نیز هزینه بسیار زیادی به وجود خواهد آورد. در نتیجه بهترین انتخاب ، انتخاب سرور مجازی خواهد بود. مجازی سازی میزبانی ارزان برای افراد نیازمند به میزبانی سرور است. شاید از نظر کاربر تفاوتی در ویژگی ها و عملکرد آن ها تفاوتی نباشد.

تفاوت میان vps و vds

به هنگام خرید vps کاربر منبع اختصاصی خود را نخواهد داشت و این باعث می شود که ارائه دهنده سرور بتواند ماشین های مجازی بیشتر از حد توان سرور ایجاد کند زیرا کاربران با خرید vps به جای منبع اختصاصی خود مجبور به استفاده از منبع کلی سرور می شوند که در این شرایط با امکان مصرف شدن و استفاده شدن منابع خود توسط کاربر دیگری مواجه می شوند.

تفاوت vps و vds 1

در این موقعیت تنها فردی که سود می برد ارائه دهنده سرویس خواهد بود ولی در vds;هر فرد منبع اختصاصی خود را دارد و این امکان مصرف شدن و استفاده شدن آن توسط کاربر دیگر وجود ندارد و ارائه دهنده قادر به افزودن ماشین مجازی اضافه تری نخواهد بود. در vds تمامی کاربر ها منبع اختصاصی خود را خواهند داشت و این منابع بدون تلورانس خواهد بود و بر خلاف vps همه از یک منبع تغذیه نمی شوند. این یعنی ماشین مجازی کمتر تلورانس ثابت و سود بیشتری برای کاربر به همراه دارد. در ابتدا امکان پشتیبانی فقط از طریق سرورهای vps برای مجازی ساز ها میسر بود و با گذشت زمان مدیران سرور برای کاملا اختصاصی کردن یک سرور دست به ایجاد vds زدند. هنوز هم شرکت هایی هستند که برای سود بیشتر و هزینه کمتر اقدام به فروش سرورهای vps می کنند.

مزایا و معایب سرورهای مجازی VPS در مقایسه با VDS

می توان با مطالعه مزایا و معایب هر یک، تفاوت بین سرویس های VPS و VDS را به خوبی درک کرد. با توجه به اینکه سرورهای خصوصی مجازی (VPS) دارای مزایای گوناگونی هستند، به عنوان گزینه های بسیار مناسبی برای میزبانی وب سایت ها محسوب می شوند. البته نباید فراموش کرد که این سرویس ها نیز دارای معایب خود هستند، اما به طور طبیعی کمتر از معایب هاست های اشتراکی هستند.

بررسی مزایا و معایب این دو سرویس، به شما کمک می کند تا تفاوت VPS و VDS را بهتر درک کنید و تصمیم بهتری برای انتخاب سرویس مناسب بر اساس نیازهای خود بگیرید.

مزایای VPS

مزیت‌های مهم سرورهای VPS عبارت‌اند از:

  • دسترسی Root یا Super User برای پیکربندی و راه‌اندازی
  • سریع‌تر و مطمئن‌تر از هاست اشتراکی
  • نگه‌داری پایگاه‌ داده خصوصی و امن
  • مقرون‌به‌صرفه
  • امکان نصب و اجرای هر نوع نرم‌افزار
  • عملکرد مناسب و سریع درمقایسه‌با هاست اشتراکی بدون تأثیر بر عملکرد سایر کاربران
  • مقیاس‌پذیری و امکان ارتقای منابع (مانند RAM ،CPU، پهنای باند و فضای ذخیره‌سازی سرور) به‌‌طور‌جداگانه برای توسعه وب‌سایت

معایب VPS

سرورهای VPS در کنار مزایایشان، معایبی نیز دارند، از جمله:

  • نیاز به دانش فنی برای مدیریت سرور
  • هزینه بیشتر از هاست اشتراکی
  • احتمال به‌خطرافتادن امنیت سرور با تنظیمات اشتباه برای قابلیت‌های سرور

مزایای اصلی VDS در مقایسه‌ با VPS

تفاوت VDS و VPS را می‌توانیم با بررسی مزایای آن‌ها در مقایسه با هم نیز بررسی کنیم. با در نظر گرفتن معیارهای متعددی از‌جمله عملکرد و امنیت و هزینه‌ها، می‌توان بهتر درک کرد که تفاوت VPS و VDS در چیست. مزایای مهم VDS درمقایسه‌با VPS از نظر این معیارها عبارت‌اند از:

عملکرد

تفاوت VPS و VDS از نظر عملکرد، یکی از مهمترین تفاوت‌های آن‌ها است. در VDS مهم نیست که هزاران سرور مجازی روی یک سرور اختصاصی در حال اجرا باشند، زیرا در‌نهایت عملکرد آن‌ها بر عملکرد VDS شما تأثیر نمی‌گذارد. دلیل این امر ثابت‌بودن منابع VDS است که ماشین مجازی‌سازی به‌طورانحصاری در‌اختیارتان قرار می‌دهد.

امنیت

یکی از معیارهای مهم در تفاوت VDS با VPS این است که در VDS از منابع مستقل استفاده می‌شود، ازاین‌رو، خطر امنیتی کمتری وجود دارد. علاوه‌براین، با سفارشی‌سازی و بهینه‌سازی فایروال سرور می‌توان از حداکثر امنیت بهره‌مند شد.

کنترل هزینه ها

تفاوت VDS با VPS از نظر هزینه‌ها کاملاً مشخص است. با وجود ویژگی‌های منحصربه‌فرد سرور VDS و دسترسی لازم و منابع اختصاص‌یافته، قیمت مناسب‌تری از یک سرور اختصاصی دارد.

امکان کنترل بهتر

بخش مدیریت (Administration) سرور VDS به شما امکان می‌دهد تا کاملاً بر تمام منابع سیستم نظارت کنید و هر گزینه را مطابق میلتان تغییر دهید و بهینه کنید.

افزایش دسترسی کاربران

مزیت دیگری که موجب تفاوت VDS با VPS می‌شود، امکان انجام تنظیمات و پشتیبانی پیشرفته از کاربران به‌دلیل دسترسی بیشتر است. همچنین، می‌توانید یک سرویس را برای هر کاربر در شبکه خود سفارشی کنید.

4.5/5 - (56 امتیاز)