مجازی سازها

انواع مجازی سازها

مجازی سازی چیست

تکنولوژی های مجازی سازی کامل چند سالی می شود که به سرعت در حال پیشرفت بوده اند و در سطح گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته اند ، در حال حاضر تکنولوژی های انواع مجازی سازی به عنوان یک مسئله کلیدی در فناوری اطلاعات محسوب می شوند و در سالهای اخیر مراکز داده به سمت استفاده از این تکنولوژی ها در ساختار سرویس های خود حرکت کرده اند . یک مجازی ساز ترکیبی از نرم افزار ، سخت افزار و سیستم عامل است . مجازی ساز ها وظیفه ایجاد ، اجرا و مدیریت ماشین های مجازی را بر عهده دارند . رایانه ای که یک مجازی ساز بر روی آن اجرا می شود ، به عنوان یک میزبان شناخته می شود و هر ماشین مجازی ساز بر روی میزبان به عنوان یک مهمان شناخته می شود . یک مجازی ساز برای مهمانان خود یک پلتفرم عملیاتی مجازی فراهم می کند. کاربران با استفاده از این پلتفرم قادر به مدیریت سیستم عامل های خود هستند . سرپرستان شبکه های کامپیوتری معمولاً هر سرور را به یک برنامه یا کار خاص اختصاص می دهند . برخی کارهاو برنامه ها با برخی سرورها سازگاری ندارند وهرکدام به دستگاه اختصاصی خود نیاز دارند . برنامه هایی وجود دارد که در سرورمجازی کارردیابی مشکلات هنگام بروز آنها را آسان تر می کند . این یک روش ساده برای ساده سازی شبکه رایانه ای از دیدگاه فنی میباشد . با این رویکرد ، دو مشکل وجود دارد. یکی اینکه از قدرت پردازش رایانه های سرور مدرن استفاده نمی کند . بیشتر سرورها تنها از بخش کمی از قابلیت پردازش کلی خود استفاده می کنند . مشکل دیگر این است که با بزرگتر و پیچیده تر شدن شبکه رایانه ای ، سرورها شروع به جذب فضای فیزیکی زیادی می کنند . یک مرکز داده ممکن است با رک های سرورهایی که انرژی زیادی مصرف می کنند و باعث تولید گرما می شوند ، شلوغ شوند . مجازی سازی سرور تلاش می کند تا هر دو مشکل را حل کند . با استفاده از نرم افزارهای خاص طراحی شده ، یک مدیر می تواند یک سرور فیزیکی را به چندین ماشین مجازی تبدیل کند . هر سرور مجازی مانند یک دستگاه فیزیکی منحصر به فرد عمل می کند ، قادر به اجرای سیستم عامل خود است.بعد از مجازی سازی ممکن است به انتقال فایل از سرور مجازی به کامپیوتر یا برعکس احتیاج پیدا کنید.

مجازی سازها 1

خدمات مجازی سازی Hyper-v

تکنولوژی های مجازی سازی امروزه به عنوان یک مسئله کلیدی در فناوری اطلاعات محسوب می شوند که در سالهای اخیر دیتا سنتر ها به سمت استفاده از این تکنولوژی ها در ساختار سرویس های خود حرکت کرده اند. فناوری مجازی سازی سرورها به این معناست که شما می توانید چندین سیستم عامل سرور را بصورت کاملا ایزوله و جدا از هم بر روی یک دستگاه سرور سخت افزاری قرار دهید به گونه ای که از تمامی منابع سخت افزاری شما بصورت بهینه استفاده شود و کارایی سرور شما به حداکثر برسد .
چند سالی هست که پیشرفت صعودی صنعت ها بوده است و سیستم عامل ها به  تنهایی قادر به پشتیبانی از این تکنولوژی ها به صورت تمام و کمال را ندارند . سیستم عامل ها در بیشتر اوقات ۲۰ درصد از کارایی ( سی پی یو ) و حافظه را ه خود اختصاص می دهند و مابقی این  امکانات بلا استفاده باقی می ماند . از این رو مبحث مجازی سازی سرور ها به میان آمد . با توجه به اینکه مجازی سازی بر روی یک سخت افزار خاص اجرا می شود ، در اکثر اوقات شکل نرم‌افزاری دارد. از جمله شرکت‌هایی که در زمینه تولید سیستم‌های مجازی از جمله مجازی سازی سرور مجازی مشغول به کارند می توان شرکت مایکروسافت با برنامه (هایپروی) و یا   را نام برد . VMware ESX سیستم‌های مبتنی بر هسته لینوکس از جمله نرم افزار هایپروی را می توان به عنوان یک هدیه از طرف شرکت مایکروسافت به تمامی کاربران این غول نرم افزاری دانست . روند مجازی سازی Microsoft virtual server  شرکت مایکروسافت از سال ۲۰۰۵ با نرم افزارخود را آغاز و در نهایت با ارائه نسخه ۳ از نرم افزار هایپروی درسال ۲۰۱۲ به نقطه تکامل خود رسانده است. هایپروی نیز مانند تمامی محصولات مایکروسافت دارای ویژگیهای مشترکی با محصولات دیگر مانند رابط گرافیکی و همچنین سادگی در کاربرد می باشد. مایکروسافت در بدو معرفی سرویس هایپر وی ادعا کرد که می خواهد در صنعت مجازی سازی سیستم عامل نیز به عنوان شماره یک دنیا مطرح شود.

نرم افزار هایپروی را می توان بعد از نصب ویندوز سرور ۲۰۱۲ براحتی در قالب یکی از نقش های قابل اضافه در این سیستم عامل محبوب نصب کرد. با نصب هایپر وی  توانایی نصب، اجرا و مدیریت انواع ماشین‌های مجازی مبتنی بر سیستم عامل‌های مختلف برروی یک سخت‌افزار مشخص محیا می شود . از مزایای برجسته این بستر مجازی ساز می توان به مهاجرت آسان یک سرور، همسانسازی سرور های میزبان و همچنین مجازی سازی سنگین‌ترین کارها با حجم بار کاری بسیار زیاد را نام برد و به جرات می توان گفت که هیچ یک از محصولات حال حاضر بازار سرعت و توانایی هایپر وی را در مجازی سازی واقعی یک ویندوز عرضه نکرده است .

برخی از امکانات Hyper-V عبارتند از:

۱- Live Migration:
مهاجرت زنده فرآیند انتقال یک ماشین مجازی از یک هسته به هسته دیگر بدون نیاز به خاموشی و یا توقف سرویس ها در سیستم عامل میهمان می باشد. هایپر وی با استفاده از این تکنولوژی جدید انتقال اطلاعات موجود در رم سرور را به صورت صفحه به صفحه به سرور مقصد انتقال و بعد از گرفتن مالکیت هارد دیسک در سرور مقصد قرار می دهد و سپس اطلاعات رم را مجددا بازخوانی می کند. این همان نکته ای است که باعث عدم نیاز به خاموش شدن و یا توقف در سرویس دهی سیستم میهمان می گردد .مدیران شبکه براحتی می توانند به کمک این امکان بدون اینکه خللی در جریان کاری ماشین مجازی ساز  پیش بیاید و یا بدون درگیر کردن فعالیت های کاری سازمان و سرورها، بتوانند سرورهای خود را ارتقا و یا حتی سرویس کنند .

۲- حافظه رم پویا :
این سرویس که از نسخه ۲۰۰۸ نرم افزار هایپروی شروع شده است تا ماشین های مجازی در صورت نیاز از حافظه و یا فضای ذخیره‌سازی بیشتری که در دسترس است استفاده کنند. همچنین تخصیص حافظه رم به‌صورت پویا و آنلاین از یک ماشین مجازی به ماشین‌مجازی دیگر امکان پذیر است همچنین در اسمارت پیجینگ می‌تواند فضای دیسک ذخیره‌سازی اطلاعات روی یک ماشین مجازی را به‌صورت حافظه رم مجازی استفاده کرده و به صورت موقت به یک ماشین مجازی تخصیص دهد. هنگامی که یک ماشین مجازی شروع به کار می‌کند یا ری‌استارت می‌شود و مقدار حافظه رم کافی برای پشتیبانی از آن وجود ندارد و حافظه رم اصلی نمی‌تواند از ماشین‌های مجازی دیگر، مقدار حافظه مورد نیاز را تأمین کند، ازاسمارت پیجینگ به جای حافظه رم استفاده می‌شود تا هنگامی که حافظه رم کافی از سوی دیگر ماشین‌های مجازی تأمین شود و در این مدت کارایی سیستم کاهش نیابد و نرخ دسترسی به دیسک فیزیکی دچار افت نشود.

۳- مجوز نصب :
کی دبگر از مهم‌ترین مزیت‌های این تکنولوژی برای مدیران شبکه و افرادی که به صورت مجازی سرورهای شبکه خود را تفکیک کرده‌اند هماهنگی کامل نسخه ویندوز ۸ نرم افزار هایپروی با نسخه استفاده شده در ویندوز سرور ۲۰۱۲ است. همچنین کاربران سیستم های عامل و نرم افزارهای ماکروسافت نیازی به صرف وقت جهت یادگیری مسائل پایه‌ای این نرم افزار ندارد. شما می توانید قبل از شروع به طراحی یک بستر مجازی‌ به صورت واقعی تمامی مراحل پیاده سازی پروژه را به صورت آزمایشی اجرا کنید و با نصب سیستم عامل‌های مورد نیاز و نرم‌افزارهای کاربردی مجازی سازی شبکه های کامپیوتری شخصی خود به تست و رفع اشکال زیرساخت آی تی اقدام کنید و سپس پس از بررسی تمامی مسائل در زمانی مناسب تمامی ماشین‌های مجازی را به سرورهای میزبان اصلی هایپر وی انتقال دهید. در نسخه ۸ ویندوز سایر قابلیت‌های مجازی‌سازی نظیر امکان ثبت وضعیت ماشین مجازی ، اشتراک فایل ، افزودن آنی حافظه رم ، پردازنده، منابع ذخیره‌سازی همانند نسخه قبل وجود دارند .

۵- محیط کاربری آسان :
شاید برای تمام مدیرانی که با ساختار مجازی کار کرده اند کپی کردن از سیستم مدیریت ساختار مجازی به درون کنسول ماشین مجازی یکی از سختی‌های کارکردن با ساختار مجازی می‌باشد. دلیلی که نیازی به این قابلیت در بعضی از سازمان‌ها دیده نمی‌شود مساله امنیت ماشین‌های مجازی اینکه انتقال فایل به کنسول ماشین مجازی بصورت کپی / پیست می‌تواند ناقض امنیت سیستم باشد . اما در بعضی از موارد بیشتر مدیران شبکه برای اینکه بتوانند این کارها را انجام دهند به ماشین مجازی ریموت دسکتاپ می‌زنند و کار خود را انجام می‌دهند .

۶- خط فرمان :
مهندسین شبکه با استفاده از خط فرمان قدرتمند پاورشل  مایکروسافت یعنی می‌توانند کنترل تمامی عملکردهای این بستر مجازی را بدست بگیرند . می توان هایپر وی را از راه دور و از طریق اسکریپت‌های نوشته شده یا دستورات خط فرمان مدیریت و کنترل کرد .

مجازی سازها2

KVM

کی وی ام یک مجازی ساز متن باز هایپر وایزر یا نیتیو است که توسط بنیان رد هت حفظ شده است . کی وی ام یک ماژول مجازی سازی در هسته لینوکس است که اجازه می دهد از کرنل لینوکس به عنوان هایپر وایزر استفاده شود . کی وی ام  به شما این امکان را می دهد که یک سرور فیزیکی را به چندین سرور مجازی و ماشین مجازی تقسیم کنید . کی وی ام بخشی از لینوکس است و لینوکس نیز بخشی از کی وی ام است. کی وی ام هر انچه که لینوکس را محبوب کرده را نیز دارد .

برخی از ویژگی های KVM عبارتند از:

SELinux -۱ امنیت و مجازی سازی امن برای تقویت امنیت : کی وی ام از ترکیبی از ماژول امنیتی ایزوله سازی در ماشین مجازی استفاده می کند .

۲- ذخیره سازی : کی وی ام قادر است از هرگونه حافظه پشتیبانی شده توسط لینوکس ، از جمله برخی از دیسک های لوکال و ذخیره ساز های متصل به شبکه  استفاده کند .

۳- پشتیبانی از سخت افزارهای مختلف : کی وی ام می تواند از طیف گسترده ای از سخت افزاری معتبر ساپورت شده توسط لینوکس استفاده کند .

مجازی سازی vmware

مجازی سازها3

VMware

وی ام ویر نرم افزاری قدرتمند، طراحی شده برای توسعه دهندگان نرم افزارها، مدیران سیستم و کسانی که می خواهند در ساختار نرم افزاری شان تغییرات اساسی ایجاد کنند، نرم افزار تست کنند و چندین کار دیگر .
این نرم افزار با قدمت بیش از یک دهه و برنده شدن بیش از ۱۲ جایزه بزرگ محصولات نرم افزاری، توسعه دهندگان نرم افزار را قادر می سازد تا پیچیده ترین برنامه های تحت شبکه را که در ویندوزهای مایکروسافت ، لینوکس اجرا می شوند را تنها روی دسکتاپ یک رایانه اجرا کنند .

مزایای مجازی سازی VMware :

Rate this post