همه چیز در مورد Google Analytics

Google Analytics

ارزیابی و بررسی پیشرفت SEO سایت یکی از دغدغه های مهم هر web master است. اینکه شما بتوانید درباره مخاطبان خود و آنچه که آنان می خواهند اطلاعاتی داشته باشید تا بر اساس نیاز آنان اقدام نمائید؛ شما را در رسیدن به عنوان یک web master موفق کمک و همراهی خواهد کرد . ابزار آنالیز گوگل یکی از قدرتمندترین و محبوبتری ابزارهای تحلیل وب سایت در دنیا می باشد.
کمپانی google ابزاری تحت عنوان Analytics ارائه کرد که یک راهکار حرفه ای برای کنترل و نظارت ترافیک وب سایت می باشد . این ابزار صورت مجانی انتشار داده شده و ابزارهای غنی و بسیار پرکاربردی را جهت کنترل ترافیک وب سایت و هم چنین جهت دادن به بازاریابی شما در اختیارتان قرار می دهد . این سرویس از سرویس‌ های رایگان موتور جستجوی گوگل است که آمار بازدیدکنندگان یک وب‌ سایت را نشان می‌ دهد. این سرویس با امکان بررسی و تحلیل کاربران وارد شده، فعالیت‌ های کاربران، زمان حضور کاربران در سایت و…، گستره وسیعی از اطلاعات را در اختیار مدیر وب ‌سایت قرار می‌ دهد.
این ابزار برای web master، همانند یک دستیار مدیر عمل کرده و به آن‌ ها کمک می‌ کند درباره ترافیک ورودی سایت، اطلاعات مفیدی به‌ دست آورند. رایگان بودن و سادگی کار با این ابزار، از ویژگی‌ های مثبت google analytics است که کاربران را به استفاده از آن تشویق می‌ کند . این سرویس گوگل در واقع توسط مجموعه نرم افزاری Urchine تولید شده بود که بعد ها کمپانی Google با خرید موسسه Urchine شروع به توسعه و کامل نمودن ابزار تحلیلی آن نمود و سپس در سال ۲۰۰۵ نام آن را نیز به ابزار گوگل (google analytics) تغییر داد.
این کمپانی در اوایل ارائه این محصول، به دلیل درخواست های بالا ، آن را برای عموم عرضه نکرده بود و با یک سیستم قرعه کشی از بین افراد ثبت نام شده ، نسبت به ارائه سرویس خود به آن ها به صورت محدود اقدام می نمود. بعد ها در اواخر آگوست سال ۲۰۰۶ این کمپانی اعلام کرد که سرویس Analytics خود را برای عموم به صورت رایگان ارائه می نماید. به کمک گوگل آناتیک می توانید تبلیغات وب سایت خود را با هدف نموده و دقیقا بدانید که وب سایت شما بیشتر دارای چه مخاطبانی از چه نقطه جغرافیایی می باشد .

google analytics از first-party cookie و همچنین کد های page tag که
Google analystic Tracking Code نام دارند ، برای جمع آوری اطلاعات در مورد بازدیدکنندگان وب سایت شما استفاده می کند. در واقع با فعال نمودن کد های مورد استفاده برای ردیابی در وب سایت خود، روبات های گوگل را قادر خواهید ساخت تا بتوانند تک به تک صفحات وب سایت شما را مشاهده کرده و تمامی اطلاعات لازم در مورد بازدیدکنندگان آن ها را در اختیارتان قرار دهند.

هدف استفاده از Google Analystics

این ابزار همچنین می تواند گزارش کاملی را در مورد تبلیغات وب سایت شما ارائه کند. همچنین قادر است به طور ناشناس رفتار بازدیدکنندگان را در وب سایت شما تحت نظر بگیرد و اطلاعاتی را مانند محل زندگی بازدیدکننده، کارها و لینک های بازدید شده توسط او در وب سایت، و هر نوع فعالیت دیگر آن ها را جمع آوری و به شما ارائه دهد . این ابزار، چند کد ردیابی را در وب ‌سایت شما قرار می‌ دهد. این کدها فعالیت ‌های مختلف کاربران را هنگامی که از وب سایت شما بازدید می کنند، همراه با مشخصات کاربران (مانند سن، جنس، علاقه‌ مندی و…) ثبت می ‌کند . گوگل آنالیز می‌ تواند آمار مربوط به وب ‌سایت شما را تبدیل به یک منبع ارزشمند برای شناخت کاربران و بهینه‌ سازی وب‌ سایت برای آنها کند. Google analytics قابلیت نصب بر روی اندروید و IOS را دارد و می توان از آن در تلفن همراه نیز استفاده کرد . از گزارشات قابل ارائه این ابزار می توان به ردیابی بازدیدکنندگانی که از تلفن همراه برای مشاهده وب سایت شما استفاده نموده اند، ثبت اطلاعات مربوطه که بازدیدکنندگان شما چه مقدار از تکنولوژی هایی استفاده کرده اند ، و همچنین جزئیات فعالیت بازدید کنندگان اشاره نمود . از دیگر گزارشات این google analytics ارائه گزارش کاملا تصویری از تعداد بازدید های وب سایت شما به تفکیک فایل می باشد . وب‌ سایت هر کسب ‌و کار آنلاین، قطب حضور آن در دنیای دیجیتال به‌ شمار می‌ رود و می ‌تواند بهترین راه برای معرفی محصولات و جذب مشتریان باشد. همان‌ طور که بیان شد، هر وب‌ سایت نیز برای رسیدن به موفقیت نیاز به یک تحلیل گر قوی دارد. ابزار google analytics می ‌تواند به شما در بهبود اثربخشی بازاریابی دیجیتال کمک کند، به‌ همین دلیل است که میلیون‌ ها وب ‌سایت در سراسر جهان از این ابزار تحلیل ‌گر استفاده می ‌کنند.هدف از استفاده google analytics مدیران وب سایت ها معمولا با هدف کنترل کردن بازدید روزانه و ماهانه از این ابزار استفاده می کنند.  زیرا اطلاعاتی راجع به بازدیدکنندگان سایت در قالب اعداد ، جدول و گراف های نمایشی نشان می دهد، همچنین resolution صفحه نمایش دستگاهی که بازدید کننده از طریق آن صفحات وب را مشاهده نموده است را نشان می دهد. از آنجا که این ابزار نشان می دهد که بازدیدکننده دقیقا به کدام مطلب یا بخش سایت رفته است، محبوبیت بیشتر در میان مدیران وب سایت ها پیدا کرده است . این ابزار منابعی که باعث شده اند تا کاربران وارد سایت شما شوند. از جمله این منابع می توان به تبلیغات، انواع لینک های موجود در سایت های دیگر، ایمیل های تبلیغاتی، کلمات کلیدی، کانال ها و رسانه اجتماعی اشاره کرد و دانستن این ها برای مدیر یک وب سایت باعث افزایش توجه و دقت وی روی آن منبع، و همچنین صرف زمان بیشتر برای آن قسمت از سایتش خواهد شد .

هدف از استفاده google analytics مدیران وب سایت ها معمولا با هدف کنترل کردن بازدید روزانه و ماهانه از این ابزار استفاده می کنند.  زیرا اطلاعاتی راجهع به بازدیدکنندگان سایت در قالب اعداد ، جدول و گراف های نمایشی نشان می دهد ، همچنین resolution صفحه نمایش دستگاهی که بازدید کننده از طریق آن صفحات وب را مشاهده نموده است را نشان می دهد. از آنجا که این ابزار نشان می دهد که بازدیدکننده دقیقا به کدام مطلب یا بخش سایت رفته است ، محبوبیت بیشتر در میان مدیران وب سایت ها پیدا کرده است . این ابزار منابعی که باعث شده اند تا کاربران وارد سایت شما شوند. از جمله این منابع می توان به تبلیغات ، انواع لینک های موجود در سایت های دیگر ، ایمیل های تبلیغاتی ، کلمات کلیدی ، کانال ها و رسانه اجتماعی اشاره کرد و دانستن این ها برای مدیر یک وب سایت باعث افزایش توجه و دقت وی روی آن منبع ، و همچنین صرف زمان بیشتر برای آن قسمت از سایتش خواهد شد .

Rate this post